NS 2200 (N)

Info over de NS 2200 in N

Het eerste model van een NS 2200 in N was afkomstig van de firma Phildie (nog uit de tijd, dat hr Dieleman eigenaar was). Zij hebben lang geleden, rond 1987, een kleine serie uitgebracht, gebaseerd op een gegoten messing frame plus draaistellen en motor van Minitrix. Het was verkrijgbaar voor een prijs van Hfl 395,-

Een aantal jaren later, begin 1991, werd door Taco Models een prototype gebouwd op basis van een ROCO chassis van de BR 290. Voor degenen onder U die nog een model uit die serie hebben: het nummer van de ROCO loc is 23254. Het chassis werd uit- en afgefreesd en voorzien van details uit witmetaal. Door een paar verzamelaars, die de oude Phildie versie hebben, werden onze witmatalen onderdelen, zoals de brandstof tanks, gebruikt om hun model te repareren. Voor de kap werd vanaf het begin een geetste messing kap gebruikt. De eerste exemplaren werden door ons geetst, later werden ze door de firma THS geleverd en gespoten. Ook het ontwerp van de verlichting is van THS en is eigenlijk onderdeel van de kap.

Na een kleine serie bleek, dat ROCO geen verdere aantallen kon of wilde leveren zodat naar een ander chassis moest worden uitgekeken. Eind 1995 werd besloten zelf een chassis te ontwerpen. De eerste uitvoering hiervan was een gegoten witmetalen versie. Dit voldeed prima als chassis, maar had toch een probleem. De onderzijde van de op te schroeven messing kap bleek niet echt vlak te zijn. Dit veroorzaakte een tordering van het chassis. Daarna werd besloten om het ontwerp te wijzigen en over te gaan op het gebruik van messing langsdragers met witmetalen einden welke tevens de bufferbalken vormen. Toen werd ook uitgegaan van het gebruik van Faulhaber 1016 motoren. Deze zijn echter te duur voor dit model en leverde nogal wat problemen bij de montage van de wormen. Rond 1999/2000 werd overgegaan op een Mashima MHK1016 motor en deze laatste versie is inmiddels in meer dan 150 loks ingebouwd. Voor de draaistellen werd een Minitrix versie gebruikt uit een eenmalig ingekochte voorraad. Het draaistel is al lange tijd niet meer leverbaar en er is nu een vervanger ontworpen.

Eigenschappen:

  • Het model is op vier assen aangedreven, een as voorzien van twee anti-slip bandjes.
  • Het is voorzien van een Mashima MHK1016 motor met twee vliegwielen en nylon wormen (op de foto nog messing)
  • Draaistellen van Minitrix, te vervangen door een eigen ontwerp.
  • Kap van geetst messing
  • Chassis van messing en witmetaal.

 

 


Op deze twee foto's ziet U de aandrijving van ons model van de NS2200 en ook (van de andere kant) hoe het model er uit ziet. De kleurstelling is niet juist; bij de NS-cargo loc hoort alles onder de voetplaat grijs te zijn.

Uitvoeringen:

Zoals eerder vermeld worden de kappen door THS verzorgd. Zij verzorgen ook het lakwerk en bepalen daarmee welke uitvoeringen worden uitgebracht; dit gebeurt uiteraard wel in onderling overleg. Uitgebracht werden over de afgelopen tijd:

  • Bruin met gele sierstrepen, met en zonder NS logo
  • Bruin met of zonder uitlaat geluiddemper op de motorhuif.
  • Standaard geel/grijs met NS logo
  • NS geel/grijs met SNCB logo en nummers
  • NS geel/ SNCB groen
  • NS-cargo rood
  • Strukton geel

Verder werden er een paar 2200den als dummy, dus ongemotoriseerd, gebouwd. Bij ons weten werden deze nimmer verkocht en werden ze later weer gemotoriseerd. Voor de liefhebber en verzamelaar dus: er zijn bij ons weten ons geen dummies verkocht.

Verkoop:
Onze modellen van de 2200 zijn in de loop van de tijd door THS verkocht.

Toekomst:
Aangezien het chassis in eigen beheer werd gemaakt is dit nog gewoon te fabriceren. Voor de niet meer te leveren Minitrix draaistellen is een vervanging ontwikkeld. De andere onderdelen van het chassis met aandrijving zijn standaard verkrijgbaar bij firma's die niet direct in de modelspoor branche zitten. Wanneer THS kans ziet om weer een serie kappen op tafel te krijgen; geetst/ gemonteerd/ gespoten en van verlichting voorzien dan is een nieuwe serie mogelijk. Echter het zal ook voor U duidelijk zijn, dat een nieuwe serie alleen gestart kan en zal worden indien er voldoende vraag is. Heeft U dus interesse, dan zou U dat via het e-mail formulier kenbaar kunnen maken. Uiteraard is dit vrijblijvend.

Onder de kop Toekomst hoort eigenlijk nog een opmerking. Het chassis is in principe, dus met een geringe aanpassing van de afstand tussen de draaistel draaipunten, ook geschikt voor zowel een NS 2400 als een NS 600/2000. Dus als hier belangstelling voor is, kunt U ook dit laten weten via het contact formulier. Ten aanzien van de nummering van de laatste loc blijken er verwarringen te bestaan. De NS 600/2000 is een 4-assige dieselloc, afkomstig van de USATC (US Army Transportation Corps) en werd door NS gekocht in 1946. De serie van 18 stuks heeft gereden tot 1960 en hoort daarmee thuis op een baan met bruine 2200den en 2400den, met groene Hippels en SIK. Het gaat dus niet om de NS 500/600 Hippel. Echter daar kunt U wel naar informeren.