SIK (N)

Locomotor NS 200-300 SIK in schaal N

Het model van de SIK is voor de eerste maal getoond op een beurs in September 1987. Ongeveer een half jaar later is het model in productie gegaan.  Er zijn sinds 1988 ca 500 exemplaren gebouwd in diverse uitvoeringen. Later in dit verhaal vindt U een overzicht van de uitgebrachte uitvoeringen.

Het model is opgebouwd uit een aantal witmetalen onderdelen. Gekozen is voor witmetaal vanwege het gewicht. De SIK weegt ruim 35 gram, wordt op beide assen aangedreven en heeft daardoor een flinke trekkracht. Op een demonstratiebaantje werden ca 10 vierassige rijtuigen meegetrokken. Met uitzondering van de laatst uitgeleverde modellen zijn alle Sikjes gespoten door THS. De laatste exemplaren zijn door ons zelf gespoten; hieronder vallen in elk geval de rode Railion sikjes en de geel-grijze exemplaren voorzien van hekjes langs de treeplanken.

Het model is technisch gebaseerd op de Arnold Köf. Slechts enkele tandwielen zijn gewijzigd. Helaas heeft het daardoor een te hoge snelheid, echter er was te weinig ruimte om een grotere vertraging in te bouwen. Een aanpassing aan de werkelijke snelheid (60 km/h) is mogelijk door het model te digitaliseren. Er zijn in 2002 twee exemplaren afgeleverd met een Selectrix decoder van Viessmann, type DHL050. Op dat moment was er geen DCC type met de gewenste afmetingen bekend. Echter is er verder geen vraag naar een DCC decoder geweest zodat geen poging is gedaan om een dergelijke decoder te vinden. De Viessmann decoder is ondergebracht boven de worm nadat de kap aan de binnenkant werd uitgefreesd.

De SIK is momenteel (2006) uitverkocht. Hoewel er nog steeds vraag bestaat naar een exemplaar is het nog niet bekend of er een vervolgserie komt. Probleem is de verkrijgbaarheid van de Arnold motoren. Zoals bekend is het Engelse Hornby sinds begin 2006 eigenaar van Arnold en het is nog volledig onbekend of onderdelen geleverd zullen/kunnen worden anders dan voor service doeleinden. Hornby/Arnold heeft op de Spielwarenmesse 2006 in Neurenberg wel bekend gemaakt, dat zij in het najaar van 2006 de Köf opnieuw zullen uitbrengen, maar er ook bijgemeld dat zij nog geen enkele beslissing hebben genomen ten aanzien van het leveren van onderdelen anders dan voor reparaties, dus enkele stuks. .

Een andere eenvoudig toe te passen motor hebben wij nog niet gevonden. Meestal liggen de toerentallen bij deze kleine motoren hoog hetgeen een andere overbrenging vereist, maar ook lopen ze meestal niet op 12 Volt maar eerder op 8 of 6 Volt of zelfs nog lager. Aanpassen naar een gebruik tot 12 V is in de kleine ruimte ondoenlijk. Alleen digitaal zou er met dergelijke motoren iets mogelijk zijn. Echter gezien de zeer geringe vraag is hier geen verdere aandacht aan besteed.

Het zal duidelijk zijn, dat Tacomodels geen nieuwe serie plant voordat de situatie duidelijk is. Wel is het aan te bevelen om eventuele wensen kenbaar te maken en een voorlopige bestelling te doen. Dit kan via ons e-mail formulier

Het gebeurt wel van tijd tot tijd, dat iemand een Arnold Köf koopt op een van de beurzen, zoals in Houten, en daarvan de motor aanlevert voor inbouw in een SIK. Zolang we nog onderdelen voor de kappen in voorraad hebben is dit ook een oplossing. Echter het gaat dan om een enkel exemplaar met een lange levertijd.

Onderdelen SIK

Overzicht van de onderdelen welke een SIK opleveren.

 

model van de groene SIK.

 

Voor de verzamelaars onder U: De volgende uitvoeringen zijn in de loop van de tijd uitgebracht:

Groen 111 stuks 
Geel/grijs  153 stuks
Groen met kraan 14 stuks
Geel/grijs met kraan  51 stuks
Olijfgroen en aluminium dak 2 stuks
Oud groen met zwart dak 3 stuks
Havenberdijf Rietlanden 4 stuks
Railion rood nr 303 5 stuks 
Geel/grijs met DB embleem, nr 303 2 stuks
Geel/grijs met hekwerk 3 stuks
Ned train groen  3 stuks
Strukton wit  2 stuks

Strukton geel  

8 stuks
Strukton wit/rood/paars  22 stuks
In primer 5 stuks

Dan zijn er nog 84 stuks SIK en 31 stuks SIK met kraan geleverd waarvan niet meer valt na te gaan welke uitvoering dat is geweest. Aangenomen mag worden dat dit voornamelijk geel/grijze en een paar groene uitvoeringen zijn geweest. Het grootste deel van de modellen zijn in de loop van de tijd door THS verkocht, maar ook zijn er een aantal door andere firma's besteld en verkocht. De Railion Sikjes en de versie met de hekjes zijn door MCH verkocht.

Verder zijn er een tweetal groene SIKjes omgebouwd naar een uitvoering met houtgas generator, dus een type dat heeft gelopen gedurende de tweede wereldoorlog. Momenteel (zomer 2006) is er nog een gele strukton in ombouw naar een groene versie met houtgas generator.

Service
Voor service doeleinden hebben wij een aantal koolborstels en aandrukveertjes voor de Arnold motoren in voorraad. Wanneer de borstels zijn versleten kunnen wij deze dus vervangen. Ze worden niet opgestuurd omdat wij er enerzijds zeker van willen zijn, dat ze voor de SIK worden gebruikt en anderzijds willen wij graag de conditie van de lokjes bekijken na een flink aantal gereden km. Behalve de motoren zijn alle andere onderdelen in voorraad. Hierbij behoort ook een reserve bufferbalk. De buffers willen na een pech geval wel eens zijn verbogen. Rechtbuigen maakt het uiterlijk vaak alleen maar erger. Wij kunnen eenvoudig de oude bufferbalk affrezen en een nieuwe aanbrengen. De lok is dan weer als nieuw.